Czym się zajmuje rzecznik praw konsumenta i kiedy warto skorzystać z jego pomocy?

Czym się zajmuje rzecznik praw konsumenta i kiedy warto skorzystać z jego pomocy?

Funkcja rzecznika praw konsumentów  znana jest w Polsce od 1999 roku. Obrońca praw klientów znajduje się w większości powiatów. natomiast w większych miejscowościach może działać w formie własnego biura. Do jego podstawowych obowiązków zalicza się doradztwo i udzielanie prawnych informacji interesantom. Zadania rzeczników praw określa ustawa z 16 lutego 2007. O ochronie konkurencji i konsumentów. Dowiedz się, kiedy dobrze jest skorzystać z pomocy specjalisty.

Czynności, jakie wykonuje rzecznik ochrony praw konsumenta

Do głównych obowiązków rzeczników praw zaliczają się porady prawne i udzielanie informacji, opracowanie pism procesowych, udział w procesach w sądzie oraz przygotowanie wniosków odnośnie zmian w prawie miejscowym. Poza tym w skład ich zadań wchodzą:

  • Analiza sytuacji prawnej – w celu dalszego postępowania w obronie konsumenta
  • Opracowanie rozwiązania problemów – zgłaszanych przez kontrahentów
  • Nakaz udzielenia informacji – kierowany do właściciela firmy w kwestii ochrony praw i interesów klientów

Z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów można się poza tym konsultować w sprawie zawierania lub opracowania umów cywilnoprawnych na linii konsument-przedsiębiorca, umów sprzedaży czy świadczenia usług specjalistycznych np. naprawy lub tradycyjnych np. telekomunikacyjnych.

Kiedy najlepiej wybrać się do biura praw konsumenta?

Do rzecznika praw konsumenckich zwróć się, kiedy potrzebujesz pomocy w sprawie zakupionego produktu. Jeśli chcesz dokonać zwrotu towaru, nie ma znaczenia, gdzie go kupiłeś. Jeśli był wadliwy lub niezgodny z opisem, warto znać swoje prawa odnośnie reklamacji. Ostatni rachunek za telefon był za wysoki względem prawdziwego korzystania? Skorzystaj z usług rzecznika praw konsumenta. W celach związanych z usługami turystycznymi np. nie wywiązania się z oferty hotelowej lub transportowymi np. opóźnienia pociągu, także pomoże specjalista od zadań klienckich. Przesyłka z artykułem nie dotarła lub została dostarczona z opóźnieniem? Uczelnia zwiększyła Ci czesne na studiach? Kurs językowy okazał się droższy niż w ofercie? Skorzystaj z kontaktu z rzecznikiem praw konsumenta. Również wszelkie trudności z usługami finansowymi np. zablokowaniem karty płatniczej czy związanymi z nieruchomościami należy kierować do obrońcy praw konsumenckich. Wszelkie błędy w instalacjach, niezgodne z wymaganiami parametry jakościowe czy przeprowadzone z opóźnieniem prace fachowców także rozwiąże i pomoże sfinalizować korzystnie dla klienta rzecznik jego praw. Jego pomoc przyda się poza tym w sądzie m.in. do opracowania pozwu lub wytoczenia powództwa.

W jaki sposób zgłosić się do specjalisty?

Aby skorzystać z usługi, można użyć infolinii rzecznika praw konsumenta lub osobiście w biurze. Warto wiedzieć, że konsultacja jest darmowa. Dobrze jednak umówić się na wizytę i skontaktować z nim osobiście. W tym celu należy się udać do Urzędu Miasta lub Powiatowego Starostwa. Pomocy w sprawach konsumenckich możesz również szukać w Internecie. Z łatwością znajdziesz kontakt do konsumenckiego centrum e-porad czy wojewódzkich inspektoratów inspekcji handlowej. Przydatna będzie także pomoc punktów informacyjnych dla poszczególnych odbiorców w sprawie m.in. ubezpieczeń, finansów, transportu kolejowego, zakupów w Unii Europejskiej czy telekomunikacji. Zadzwoń lub napisz e-maila.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję