Jak przebiega wizyta u notariusza?
Notariusz jest urzędnikiem państwowym wykonującym zawód zaufania publicznego. Dokonuje on czynności notarialnych, przygotowując akty mające charakter dokumentu urzędowego. Tyle definicja. W rzeczywistości notariusz to także osoba, która może pomóc i doradzić w wielu życiowych problemach prawnych zwianych ze sprzedażą, darowiznami, spadkami, podziałem majątku i wieloma innymi sprawami. Niemal każda osoba przynajmniej raz w życiu odwiedza kancelarię notarialną. Jak przebiega taka wizyta? Warto przeczytać.
„Wszystkie kancelarie notarialne – wyjaśnia przedstawiciel Kancelarii Notarialnej Doroty Szuman-Krzych – wykonują ten sam zakres usług. Świadczą pełne usługi notarialne i prowadzą działalność w zakresie sporządzania aktów notarialnych, umów sprzedaży, zamian, darowizn, dożywocia, zniesienia współwłasności, postępowań spadkowych, testamentów i innych spraw z zakresu prawa spadkowego, a także prawa spółek handlowych. Sporządzają różnego typu dokumenty, między innymi pełnomocnictwa, poświadczenia, kopie wierzytelne oraz dokonują wielu innych czynności notarialnych”.
Czy wizyta w kancelarii notarialnej jest stresująca?
Oczywiście, że nie! Zwłaszcza jeśli osoba będzie dobrze do niej przygotowana i będzie dysponować wszystkimi potrzebnymi dokumentami. Należy pamiętać, aby koniecznie na wizytę u notariusza zabrać ze sobą oryginały dokumentów, zwłaszcza w dzień podpisywania aktu, jeżeli wcześniej byłby one składane w formie kopii lub skanu. Należy legitymować się aktualnym dokumentem tożsamości, dowodem osobistym lub paszportem. Brak jakiegokolwiek wymaganego dokumentu spowoduje, że czynność notarialna nie będzie mogła być przeprowadzona.
Jak przebiega wizyta u notariusza?
Wizyta w kancelarii notarialnej związana jest najczęściej z podpisaniem aktu notarialnego. Wcześniej notariusz przygotowuje się do odczytania aktu notarialnego poprzez uzgodnienie szczegółów, uzupełnianie dokumentów i utworzenie projektu aktu notarialnego. W dniu podpisania aktu, po powitaniu wszystkich klientów w siedzibie kancelarii notariusz przystępuje do sprawdzenia tożsamości osób biorących udział w podpisaniu aktu. Robi to na podstawie dowodów osobistych lub paszportów. Po zweryfikowaniu tożsamości klientów notariusz rozpoczyna odczytywanie aktu notarialnego.
W trakcie czytania strony zainteresowane mają możliwość weryfikacji treści i ustaleń. Na tym etapie osoby zainteresowane mogą zadawać pytania i wnosić wątpliwości. Notariusz zobowiązany jest do wyjaśniania klientom niezrozumiałych sformułowań lub treści. Po przeczytaniu aktu notarialnego notariusz upewnia się, czy jego treść jest akceptowana przez strony. W ostatnim etapie następuje podpisanie aktu, najpierw przez strony czynności, a następnie przez samego notariusza. Oryginał aktu notarialnego pozostaje w archiwum kancelarii, a klienci otrzymują jedynie jego wypisy.
Kancelarie notarialne to przyjazne miejsca, najczęściej wygodnie i przestronnie urządzone oraz wyposażone we wszystkie potrzebne urządzenia biurowe. Zapewniają dobre warunki do załatwiania spraw i przyjmowania klientów. Tworzą atmosferę odpowiednią do powagi wykonywanych czynności urzędowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana