Artykuł sponsorowany

Jak przygotować firmę do sukcesji?

Jak przygotować firmę do sukcesji?

Sukcesja firmy to, innymi słowy, przekazywanie przedsiębiorstwa w ręce spadkobierców. Ci mogą kontynuować jego działalność na dotychczasowych zasadach, takich jak za życia właściciela. Żeby tak się stało, potrzebne jest między innymi powołanie zarządcy sukcesyjnego oraz zgłoszenie zarządcy sukcesywnego do CEIDG. W jaki sposób się to odbywa? O jakie formalności trzeba zadbać?

Co mówi na ten temat prawo?

Kwestię sukcesji firmy reguluje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.

Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z porad prawnych?

Celem zawartych tam zapisów jest uregulowanie kwestii przekazania przedsiębiorstwa w zarządzaniu spadkobiercom. Firma, po przejęciu przez wskazane osoby, ma działać na takiej samej zasadzie, jak odbywało się to za życia właściciela, od momentu otwarcia spadku do jego podziału.

Przeczytaj również: Kto może udzielić porady prawnej?

W ten sposób działalność gospodarcza ma uchronić się przed ewentualnymi stratami związanymi z przejęciem władzy przez nowego właściciela.

Plan sukcesji i powołanie zarządu

Właściwa sukcesja musi być poprzedzona tzw. planem sukcesji, który uwzględni kwestię majątku, wyposażenia, tytułów władczych oraz wiedzy i kontraktów. Wskazane jest także wykonanie odpowiedniego audytu prawnego oraz finansowego.

Przeczytaj również: Co reguluje prawo karne?

Wszystko to ma niebagatelne znaczenie w kontekście działalności przedsiębiorstwa po śmierci dotychczasowego właściciela.

Taki plan można opracować wspólnie z prawnikiem, na przykład ADWOKAT SŁUPSK. Dobrze opracowany projekt sukcesji to już połowa sukcesu. Dzięki temu spadkobiercy będą mogli płynnie kontynuować działalność firmy.

Oficjalne zapisy mówią o tym, że właściciel może:

  • ustanowić zarządcę sukcesyjnego
  • lub zastrzec, że z chwilą jego śmierci wskazany prokurent stanie się zarządcą sukcesyjnym.

Dzięki wskazaniu zarządcy za życia i zgłoszeniu do ewidencji przedsiębiorstwo zachowuje moc dotychczas podpisanych umów i ciągłość kontraktów. Sam zarządca może natomiast natychmiast po śmierci przedsiębiorcy może zająć się prowadzeniem firmy – bez wizyty u notariusza. Oprócz tego zyskuje prawo do potwierdzenia możliwości wykonywania koncesji lub zezwoleń.

Jakie dokumenty będą potrzebne?

Do powołania zarządcy sukcesyjnego potrzebne jest oświadczenie o powołaniu zarządcy sukcesyjnego w formie pisemnej. Przepisy mówią ponadto o konieczności uzyskania pisemnej zgody zarządcy na pełnienie tej funkcji.

Nie bez znaczenia jest też wpisanie zarządcy do CEIDG, ponieważ zasady dotyczące sukcesji odnoszą się wyłącznie do firm uwzględnionych w tym rejestrze.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.