Artykuł sponsorowany

Jak rozstrzygać spory podatkowe?

Jak rozstrzygać spory podatkowe?

Spory podatkowe powstają, kiedy interpretacja określonej transakcji jest różna u podatnika i urzędu podatkowego. Najczęściej na szali waży się wyższy podatek do zapłacenia. Jak rozstrzygać spory podatkowe? Czy warto wchodzić w spór z urzędem skarbowym lub innymi organami? Czy rozstrzygać spór samodzielnie, czy skorzystać z pomocy doradcy podatkowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Zapisy w krajowej ordynacji podatkowej nieraz budzą kontrowersje, niekiedy decyzję na podstawie błędnej interpretacji przepisów wydaje urzędnik – to może powodować powstanie kwestii spornej, która wymaga rozstrzygnięcia. Różne spory wymagają innego działania i opracowania skutecznej strategii, która doprowadzi do korzystnego rozwiązania sporu podatkowego. Czasem wynik sporu oznacza być albo nie być dla przedsiębiorcy  – mówi ekspert Kancelarii Podatkowej Jacek Pukaluk.

Kiedy powstaje spór podatkowy?                                  

Nie ma co ukrywać, system podatkowy w Polsce jest jednym z najbardziej skomplikowanych systemów na świecie. Szczególnie dotyka to małych i średnich przedsiębiorstw, które często z uwagi na oszczędności wahają się nad samodzielnym rozliczaniem z organami podatkowymi i zatrudnieniem profesjonalnego doradcy podatkowego. Bardzo trudno jest jednak zajmować się rozwijaniem biznesu i prowadzeniem księgowości. Zwłaszcza że przepisy są często niejasne, a postępowanie uwarunkowane interpretacją. Niekiedy powstaje kwestia sporna, która prowadzi do sporu między podatnikiem a właściwym urzędem podatkowym. Trzeba zaznaczyć, że często dochodzi do sporów między naczelnikami urzędów skarbowych, czy różnic w rozumieniu międzynarodowego prawa podatkowego. Odpowiednie ustawy właściwe dla rodzaju sporu regulują, gdzie powinny one być rozstrzygane oraz określane są procedury rozstrzygania sporu. Spory mogą być rozstrzygane w sądach, w drodze mediacji, procedury pojednawczej czy arbitrażu. Zanim dojdzie do sporu, należy opracować odpowiednią strategię działania oraz przeanalizować wszystkie za i przeciw.

Czy warto rozstrzygać spory samodzielnie?

Nie ma sensu, abyś w wyniku błędu urzędnika lub niejasnych przepisów płacił większe podatki. Wielu przedsiębiorców wizja sporu z organami podatkowymi jednak odstrasza i niemal dobrowolnie ponoszą straty, godząc się z każdą decyzją tychże organów. Warto jednak podjąć walkę, ale nie samemu. Zatrudnienie dobrego doradcy podatkowego uchroni Cię przed samodzielnym sporządzaniem pism, analizowaniem ustaw. Doświadczony doradca podatkowy nie tylko poprowadzi spór z US, ale też z ZUS, z urzędem celnym oraz organami celno-skarbowymi. Profesjonalista przede wszystkim oceni sytuację już na wstępnym etapie i określi szansę na rozstrzygnięcie sporu na Twoją korzyść. Zaplanuje też odpowiednią strategię działania, która uchroni przed możliwymi negatywnymi skutkami rozstrzygania sporów. Istotny będzie, chociażby wybór drogi, jaką chce się obrać – arbitraż, mediacje czy podjęcie decyzji, aby z kwestią sporną wystąpić do sądu.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.