Artykuł sponsorowany

Jak skutecznie windykować należności?

Jak skutecznie windykować należności?

Jeśli masz własny biznes, to być może przydarzyła Ci się sytuacja, kiedy to klient nie wywiązał się z obowiązku zapłaty za Twoje usługi czy produkty. Kluczowe pytanie: w jaki sposób skutecznie windykować należności? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać. Kiedy trzeba angażować sąd? Co możesz zrobić samodzielnie? I w jaki sposób prowadzić negocjacje?

Ostateczność: skierowanie sprawy do sądu

Gdy kierujesz sprawę do sądu, masz jasno określony cel: uzyskać wyrok zobowiązujący dłużnika do zapłaty pieniędzy, które Ci się po prostu należą. Dodatkowym zabezpieczeniem jest tzw. przymus państwowy – chodzi o możliwość przeprowadzenia egzekucji komorniczej, czyli zajęcia części majątku dłużnika pokrywającej długi.

W latach 80. XX wieku kancelarie zajmujące się windykacją należności z reguły bez zwłoki kierowały sprawę do sądu. Na przestrzeni lat dużo się zmieniło – dzisiaj bowiem wniesienie pozwu o zapłatę to ostateczność. Najpierw warto sięgnąć po polubowne rozwiązania.

Etap przedsądowy, czyli co możesz zrobić samodzielnie

Załóżmy, że oferujesz usługi remontowo-budowlane. Twoja firma zakończyła jeden z projektów, termin zapłaty dawno minął, a Ty nadal nie otrzymałeś przelewu od klienta. Intuicyjnie wybierasz jego numer, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację? Słusznie – skontaktowanie się z usługobiorcą jest jak najbardziej wskazane. Pamiętaj, że taka osoba nie musi mieć złych intencji. Być może po prostu przeoczyła termin płatności albo ma problemy finansowe i nie wie, jak Ci o tym powiedzieć. Zdarzają się naprawdę różne sytuacje! Dlatego rozmowa to podstawaWykorzystaj wszystkie możliwe kanały komunikacji – wyślij e-mail, SMS, zadzwoń lub, jeśli masz taką możliwość, porozmawiaj z klientem twarzą w twarz.

Na tym etapie kluczową rolę odgrywa perswazja, a więc umiejętne oddziaływanie na dłużnika. Jasno określone stanowisko, konkrety i pewność siebie – tego nie może zabraknąć. Podaj termin ostatecznej zapłaty. Bierzesz pod uwagę wzajemne ustępstwa? Możesz zaproponować system spłat ratalnych. Poinformować o wniesieniu sprawy do sądu w razie nieuregulowania długu. Uprzedzić o ujęciu dłużnika w Krajowym Rejestrze Długów. Nie trzeba rozwodzić się nad tym, że podczas takich rozmów obu stronom towarzyszą trudne emocje. Pamiętaj jednak, że nie masz prawa grozić klientowi! – mówi specjalista z kancelarii prawnej Grzegorza Pelca mającej siedzibę w Chorzowie.

Dodajmy: w przypadku gdy nie osiągniesz zamierzonego efektu, wyślij listem poleconym wezwanie do zapłaty. A jeśli czujesz, że prowadzenie negocjacji i dopełnianie formalności nie są Twoimi mocnymi stronami, postaw na specjalistów, którzy wezmą wszelkie działania na siebie. A może potrzebujesz jednorazowej porady? Profesjonaliści, na przykład radcy prawni, pomogą Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.