Jak skutecznie windykować należności?
Jeśli masz własny biznes, to być może przydarzyła Ci się sytuacja, kiedy to klient nie wywiązał się z obowiązku zapłaty za Twoje usługi czy produkty. Kluczowe pytanie: w jaki sposób skutecznie windykować należności? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać. Kiedy trzeba angażować sąd? Co możesz zrobić samodzielnie? I w jaki sposób prowadzić negocjacje?
Ostateczność: skierowanie sprawy do sądu
Gdy kierujesz sprawę do sądu, masz jasno określony cel: uzyskać wyrok zobowiązujący dłużnika do zapłaty pieniędzy, które Ci się po prostu należą. Dodatkowym zabezpieczeniem jest tzw. przymus państwowy – chodzi o możliwość przeprowadzenia egzekucji komorniczej, czyli zajęcia części majątku dłużnika pokrywającej długi.
W latach 80. XX wieku kancelarie zajmujące się windykacją należności z reguły bez zwłoki kierowały sprawę do sądu. Na przestrzeni lat dużo się zmieniło – dzisiaj bowiem wniesienie pozwu o zapłatę to ostateczność. Najpierw warto sięgnąć po polubowne rozwiązania.
Etap przedsądowy, czyli co możesz zrobić samodzielnie
Załóżmy, że oferujesz usługi remontowo-budowlane. Twoja firma zakończyła jeden z projektów, termin zapłaty dawno minął, a Ty nadal nie otrzymałeś przelewu od klienta. Intuicyjnie wybierasz jego numer, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację? Słusznie – skontaktowanie się z usługobiorcą jest jak najbardziej wskazane. Pamiętaj, że taka osoba nie musi mieć złych intencji. Być może po prostu przeoczyła termin płatności albo ma problemy finansowe i nie wie, jak Ci o tym powiedzieć. Zdarzają się naprawdę różne sytuacje! Dlatego rozmowa to podstawa. Wykorzystaj wszystkie możliwe kanały komunikacji – wyślij e-mail, SMS, zadzwoń lub, jeśli masz taką możliwość, porozmawiaj z klientem twarzą w twarz.
Na tym etapie kluczową rolę odgrywa perswazja, a więc umiejętne oddziaływanie na dłużnika. Jasno określone stanowisko, konkrety i pewność siebie – tego nie może zabraknąć. Podaj termin ostatecznej zapłaty. Bierzesz pod uwagę wzajemne ustępstwa? Możesz zaproponować system spłat ratalnych. Poinformować o wniesieniu sprawy do sądu w razie nieuregulowania długu. Uprzedzić o ujęciu dłużnika w Krajowym Rejestrze Długów. Nie trzeba rozwodzić się nad tym, że podczas takich rozmów obu stronom towarzyszą trudne emocje. Pamiętaj jednak, że nie masz prawa grozić klientowi! – mówi specjalista z kancelarii prawnej Grzegorza Pelca mającej siedzibę w Chorzowie.
Dodajmy: w przypadku gdy nie osiągniesz zamierzonego efektu, wyślij listem poleconym wezwanie do zapłaty. A jeśli czujesz, że prowadzenie negocjacji i dopełnianie formalności nie są Twoimi mocnymi stronami, postaw na specjalistów, którzy wezmą wszelkie działania na siebie. A może potrzebujesz jednorazowej porady? Profesjonaliści, na przykład radcy prawni, pomogą Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana