Jakie informacje znajdują się w rejestrze notarialnym
Notariusze podczas sporządzania wielu różnorodnych aktów notarialnych w wielu przypadkach zobowiązani są do ich wpisania do rejestru notarialnego, aby stały się one prawomocne. Czym wobec tego jest rejestr notarialny oraz jakie informacje się w nim znajdują, a także w jaki sposób można je pozyskać? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Czym jest rejestr notarialny?
Rejestr notarialny jest systemem teleinformatycznym, w którym zbierane są i udostępniane wszelkie dane przetwarzane nie tylko przez notariuszy w Polsce, ale i na terenie Unii Europejskiej, a także sądy. Jego początki datowane są na 2009 rok, w którym stworzony został pierwszy elektroniczny rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia. W 2016 roku rejestr notarialny został natomiast zmodernizowany i w tej formie używany jest po dziś dzień.
Jakie informacje zawierają rejestr notarialny?
Rejestr notarialny zawiera różnorodne informacje, które podzielić można na 6 kategorii. Wśród nich wyróżnia się wobec tego:
rejestr użytkowników, w którym zawarte są ustawowe listy notariuszy oraz zastępców notarialnych,
rejestr spadkowy (RAPD), w którym zawarte są informacje o zarejestrowanych aktach poświadczenia dziedziczenie oraz sądowe stwierdzenia nabycia spadku, a także europejskie poświadczenia spadkowe,
notarialny rejestr testamentów (NORT), zawierający informacje o zarejestrowanych w nim testamentach,
centralne repozytorium elektronicznych wypisów notarialnych,
rejestr zarządców sukcesyjnych, dotyczący przedsiębiorstw prowadzonych przez osoby fizyczne,
notarialny rejestr statystyczny.
Kto i jak może pozyskać informacje znajdujące się w rejestrach notarialnych?
Informacje znajdujące się w rejestrach notarialnych może uzyskać wyłącznie notariusz, wykorzystując w tym celu cyfrowy podpis kwalifikowany. W przypadku RAPD oraz NORT informacje w nich zawarte mogą natomiast uzyskać osoby spokrewnione z tymi, których dotyczą zawarte w nich dokumenty. Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą tego dokonać między innymi w Kancelarii Notarialnej notariusz Aleksandry Jaskulskiej. W tym celu muszą oni przedstawić dokument poświadczający ich tożsamość, a także akt zgonu spadkodawcy lub wypełniony wniosek wraz z jego podpisem testatora, który uprawnia osoby trzecie do wglądu w testament.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana