Artykuł sponsorowany

Najczęstsze przyczyny upadłości przedsiębiorstw

Najczęstsze przyczyny upadłości przedsiębiorstw

Przyczyny upadłości przedsiębiorstw są różne – mogą być to wewnętrzne trudności finansowe lub problemy gospodarcze. Zakończenie działalności gospodarczej jest konieczne wtedy, gdy firma stała się nierentowna lub działa na skraju bankructwa. Ogłoszenie upadłości umożliwia spłatę długów i wyjście z sytuacji kryzysowej. Co zmusza przedsiębiorców do likwidacji ich biznesów?

Główne przyczyny upadłości firm

Wśród przyczyn upadłości firm wyróżniamy dwie grupy czynników: zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich dotyczą ogólnej sytuacji gospodarczej w danym kraju, aktualnego popytu na dane towary i usługi oraz polityki rządu i stosunku instytucji finansowych do przedsiębiorców. Czynniki wewnętrzne są związane z zarządzaniem firmą i jej finansami. Najczęściej do upadłości firmy przyczyniają się:

  • duże koszty prowadzenia działalności (opłaty za media, najem lokali itd.);
  • wysokie zadłużenie (często narasta w wyniku zdarzeń losowych, takich jak pandemia COVID-19);
  • zawieranie transakcji z nierzetelnymi kontrahentami;
  • zakładanie działalności gospodarczej bez przygotowania. 

Aby uniknąć tych zagrożeń warto współpracować z grupą specjalistów z zakresu prawa, finansów i rachunkowości. Jednym z takich zespołów jest kancelaria Burkot Legal z Łodzi, która świadczy bieżącą pomoc prawną dla przedsiębiorców z różnych branż. Doświadczeni prawnicy pomogą Ci w analizie i negocjowaniu umów z klientami, a także przeprowadzą szczegółowy audyt firmy. Dzięki temu wskażą Ci zgodne z prawem sposoby na optymalizację podatkową oraz redukcję kosztów funkcjonowania działalności. 

Symptomy zbliżającego się kryzysu finansowego

Jak rozpoznać, że firmie grozi kryzys finansowy, który może doprowadzić do upadłości przedsiębiorstwa? Wśród sygnałów, które powinny Cię zaniepokoić należy wymienić:

  • spadek obrotów;
  • zbyt długie oczekiwanie na płatności kontrahentów;
  • przeterminowane długi;
  • utrata płynności finansowej (trudności w finansowaniu bieżącej działalności firmy i wywiązywaniu się ze zobowiązań wobec dostawców, instytucji publicznych, pracowników);
  • brak środków na rozwój.

Pamiętaj, że postępowanie upadłościowe to ostateczność. Im szybciej zauważysz nieprawidłowości w firmie i zgłosisz się z problemem do prawników, tym większa szansa na skuteczne oddłużanie za pomocą innych instrumentów prawnych. Nawet jeśli w nie masz pieniędzy na zwrot długów, możesz otworzyć postępowanie restrukturyzacyjne i negocjować z wierzycielami w sprawie nowych warunków spłaty zobowiązań.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.